Kompatybilność elektromagnetyczna oznacza, że dane urządzenie elektroniczne ma zdolność do niezawodnej pracy w określonych warunkach. Skąd wiadomo, że sprzęt wykazuje taką zgodność? Potwierdza to certyfikat EMC.
Unijna dyrektywa
Badanie kompatybilności elektromagnetycznej wykonywane jest na podstawie wytycznych zawartych w unijnej dyrektywie EMC. Dotyczy ona wszystkich urządzeń, które zawierają elementy elektroniczne, dzięki czemu klient ma pewność, że do jego rąk trafia sprzęt bezpieczny, odporny na zaburzenia elektromagnetyczne, pracujący tak, że nie wpływa to negatywnie na funkcjonowanie innych urządzeń znajdujących się w otoczeniu. Dopiero po takich badaniach produkt może zostać dopuszczony do obrotu na terenie Unii Europejskiej.
Badania EMC, które przeprowadza pracownia Predom, określają zgodność z dyrektywami 2014/30/UE (EMC) i 2014/53/UE (RED) w zakresie emisji zaburzeń elektromagnetycznych, odporności na zaburzenia elektromagnetyczne, zagadnień widma radiowego (EMR). Testy przeprowadzane są z użyciem nowoczesnej aparatury, co gwarantuje poprawność wyników, ponadto pracownia oferuje badania konstruktorskie na etapie projektowania urządzeń oraz sprawdza działanie prototypów przygotowanych przez producenta.
Czy badania EMC są obowiązkowe?
Zgodność z normami dotyczącymi EMC jest wymagana od wszystkich producentów, którzy chcą wejść na rynek europejski. Kompatybilność elektromagnetyczną sprawdza się we wszystkich urządzeniach zasilanych prądem z sieci energetycznej albo baterii – dyrektywa obejmuje między innymi sprzęt kuchenny, pralki, suszarki, elektronarzędzia, maszyny ogrodowe, zabawki elektroniczne, ładowarki, sterowniki, czujniki, aparaturę elektromedyczną, urządzenia oświetleniowe, urządzenia pomiarowe.
Brak zgodności elektromagnetycznej oznacza, że sprzęt jest wadliwy, często się psuje, nie spełnia swoich podstawowych funkcji i może także doprowadzić do uszkodzeń innych urządzeń. Dla producenta rodzi to poważne konsekwencje, ponieważ urządzenie musi zostać wycofane z rynku, a do tego naliczane są jeszcze kary finansowe. Ponowne wprowadzenie produktu do sprzedaży również kosztuje i jest czasochłonne, dlatego lepiej zawczasu zadbać o to, by badania EMC przebiegły pomyślnie.